Stres, nadčasy v práci, nestíhanie počas celého dňa a či neustále napätie. Dnešný svet je uponáhľaný, náročný na pracovné výkony aj na povinnosti v rodine. Ak sa k tomu pridá nedostatok oddychu či spánku, problém môže byť veľmi rýchlo na svete. Poznáme to aj my ženy, najmä v prípade, ak sme sa rozhodli skĺbiť kariéru a rodinu.

Tetánia ako novodobá civilizačná choroba

Možno ste sa s tým pojmom už stretli: tetánia. Technicky nejde ani tak o ochorenie, ako o permanentný stav organizmu, konkrétne nervového systému.

Podľa štatistík postihuje najčastejšie mladých ľudí vo veku od 20 do 30 rokov a prevažne ženy. Ide o zvýšenú dráždivosť centrálneho a periférneho nervového systému, ktorá je výsledkom dlhodobého preťaženia organizmu po fyzickej aj psychickej stránke. Sprievodnými príčinami sú aj nedostatok minerálov horčík a vápnik.

V minulosti sa o tetánii príliš nehovorilo a v podstate ani nevedelo. Ide o jedno z najviac rastúcich civilizačných ochorení 21. storočia a príčinou toho sú dlhodobý stres, vypätie, fyzická záťaž, ale napríklad aj neriešené depresie či nervozita.

Typické príznaky, prejavy a symptómy

Podľa výskytu a viditeľnosti jednotlivých prejavov môže byť tetánia manifestačná, čiže typická, alebo latentná, čiže nešpecifická. Rozdiely medzi nimi sú veľké.

Prvá, čiže manifestačná, sa prejavuje akútne:

  • typickým prejavom je akútny tetanický záchvat na nervovo-svalovej úrovni
  • nejde síce o život ohrozujúci stav, je však svojimi priebehom veľmi nepríjemný
  • záchvat sa prejavuje akútnymi kŕčmi v rukách a nohách, ku ktorým sa pridá stuhnutie, tŕpnutie a brnenie na koncoch, čiže na prstoch
  • objaviť sa môžu aj hlboké, rýchle a zároveň sťažené dýchanie, ktoré je podobné bronchiálnej astme

Latentná, čiže nešpecifická tetánia, má dlhodobejšie a menej akútne prejavy. Ide o ťažké dýchanie, búšenie srdca, tlak a bolesti na hrudníku, tuhnutie svalov, bolesti hlavy, závraty, mravčenie v tele, bolesti svalov, svalové zášklby a zažívacie ťažkosti.

Objavujú sa aj psychogénne príznaky, najmä citlivosť na hluk, zvýšená podráždenosť, nadmerná únava, depresívne stavy, nespavosť alebo nadmerná spavosť.

Nie ste si istá? Navštívte svojho lekára

Ak si nie ste istá, či aj vy trpíte tetániou, alebo ide o niečo iné, najlepšie spravíte, ak navštívite obvodného lekára. Ten vás pošle k špecialistom na dodatočné vyšetrenia.

Pre vylúčenie ostatných ochorení je treba najskôr absolvovať vyšetrenie pľúc, vrátane spirometrie a RTG hrudníka. Následne ide o vyšetrenie srdca, vrátane EKG. Súčasťou komplexnej diagnostiky je aj laboratórne biochemické vyšetrenie krvi, konkrétne ionogram, počas ktorého sa stanoví hladina vápnika, horčíka a ostatných iontov.

Najdôležitejším vyšetrením tetánie je neurologické vyšetrenie funkcie svalov a činnosti nervovej sústavy, tzv. EMG, čiže elektromyograf. Týmto vyšetrením je možné zistiť poruchy nervového systému, vrátane jeho zvýšenej citlivosti alebo dráždivosti.

Riešenia: doplnenie magnézia a kalcia

Vzhľadom na to, že najrozšírenejším typom tetánie je tá, pri ktorej dochádza k nedostatku horčíka a vápnika vplyvom uvedených faktorov, riešenie spočíva v ich doplnení. Nakoľko ide o akútny nedostatok, len bežná zmena jedálnička vám stačiť nebude.

Riešenie spočíva buď v doplnkoch výživy, v prípade vážneho nedostatku minerálov aj v liekoch, či už voľne dostupných alebo tých, ktoré sú na predpis.

Na podporu vstrebateľnosti uvedených minerálov sa odporúča skombinovať ich s príjmom vitamínov. Magnézium, čiže horčík, sa dá kúpiť v perorálnej podobe spolu s vitamínom B6, ktorý podporuje jeho vstrebávanie do tela. V prípade kalcia, čiže vápnika, je kombinácia s vitamínom D. Minimálne na úvod treba užívať silnejšie dávky.

Nezabudnite ani na zdravú životosprávu

Súčasťou riešenia tetánie musí byť aj riešenie jej príčin, čiže obmedzenie rizikových faktorov v kombinácii s trvalým zlepšením životosprávy a životného štýlu.

Základom je zmiernenie napätia. Obmedzte pracovný stres, ak je to nevyhnutné, zmeňte aj zamestnanie alebo typ práce. Doprajte si počas dňa viac krát pauzu a snažte sa zregenerovať svoju myseľ oddychom bez toho, aby ste ju zaťažovali ďalšími podnetmi.

Nemenej dôležité je mať aj aktívny oddych. Športujte, hýbte sa, choďte všade, kde sa dá, peši, snažte sa mať čo najviac pohybu a fyzickej aktivity. Nezabudnite ani na dostatok pokojného a nerušeného spánku. Každopádne: nečakajte zázraky do pár dní, riešenie tetánie je beh na dlhú trať, no výsledky sa určite dostavia!